Sunday, January 9, 2011

Nekad!

Dunia perniagaan sememang satu dunia yang mencabar dan penuh pancaroba. Dalam dunia perniagaan ini juga terdapat macam-macam risiko yang perlu kita tempuhi. Sama ada risiko yang mendatangkan kebaikan ataupun keburukkan, semuanya kita panggil risiko.

Namun begitu, sehebat mana cabaran ataupun risiko yang dihadapi, kita perlulah tabah untuk menghadapi segala dugaan ini. Ini kerana, cabaran dan risiko inilah yang akan menjadikan kita seorang usahawan yang terbaik. Sebagai seseorang yang baru hendak memasuki bidang keusahawanan ini, kita perlulah memiliki semangat yang nekad dan kental kerana kita ketahui bahawa dunia perniagaan ini bukanlah sesuatu yang mudah.

Untuk menceburi bidang keusahawanan ini, kita mungkin akan diduga sejak awal perniagaan lagi. Mungkin kita akan diuji semasa mencari modal perniagaan atau kita akan semangat kita akan diduga dengan macam-macam masalah yang menimpa yang mungkin boleh merencatkan perjalanan perniagaan kita. Jika kita tiada masalah memiliki modal, mungkin kita akan menghadapi masalah dari segi pemasaran atau masalah memperolehi pelanggan. Walau berbagai cara promosi digunakan, tiada satu pun pelanggan yang datang. Selain daripada yang disebutkan terdapat juga masalah-masalah dan halangan yang mungkin akan kunjung tiba dalam dunia perniagaan ini.

Walaubagaimanapun, jika kita memiliki semangat yang kental dan nekad yang tinggi, insyaAllah halangan-halangan yang datang dapat kita hadapi atau rentasi satu persatu. Semangat yang kentallah yang akan membantu kita menjadi usahawan yang berjaya. Tanpanya, kita tidak akan dapat mencapai apa yang kita mahukan. Selain itu, jangan juga kita lupa berdoa kepada Allah S.W.T agar diberi kepada kekuatan untuk menghadapi ujian-ujianNya di samping memohon keredhaanNya. InysaAllah.

p/s: Sebenarnya entri ni untuk nasihat diri aku. Tapi ok juga kalau korang semua rasa terkesan dengan entri ni. Mana tau kita sama-sama berkobar-kobar nak jadi usahawan kan? Hahaha!

No comments:

Post a Comment